Intervju för Kronans Droghandels kundtidning

Idag har jag gjort en intervju för Kronans tidning. Känns riktigt roligt. För en gångs skull får man fokusera på något annat än att bara presentera sin funktionsnedsättning och istället fokusera på sin kompetens och sitt jobb.  Jag skulle göra en livskurva över en del av mitt liv. Jag gjorde en egen som journalisten sedan får ändra så det passar. Jag tänkte dock att jag kunde lägga ut min egen version här. Det var svårt att bestämma vilka milstolpar som man ville ha med, men jag tror jag fick med det viktigaste utifrån min egen synvinkel.

Livskurva


2002 Lena börjar på apotekarprogrammet i Uppsala


2003 mars: Överkörd av lastbil, nära att inte överleva.


2003 april: Lena får reda på att ryggen är skadad och att hon inte kommer kunna gå igen.


2003 maj: Får sitta upp för första gången efter olyckan. Ständigt illamående från sina läkemedel gör att hon tappar i vikt.


2003 juni: Kan sakta klä på sig igen. Magen krånglar då mycket tarmar blivit skadade.


2003 juli: En smärtläkare säger att Lena troligtvis aldrig kommer klara av att plugga med de starka läkemedel som hon äter.


2003 augusti: Lena flyttar in i en anpassad lägenhet i Uppsala och börjar plugga på heltid igen. Hon sover ca 14-16 timmar per dygn.


2004 Lena börjar spela rullstolsbasket


2005 Lena blir kristen och går bibelskola


2006 Träffar sin blivande man och åker till USA för att plugga och spela rullstolsbasket


2007 Vinner amerikanska mästerskapet i rullstolsbasket.


2010 Utexamineras som leg Apotekare, får direkt jobb inom industrin på 100%


2011 Börjar på Kronans Droghandel på 50% då det är lagom arbetsbelastning med all smärta. Åker senare med på äventyret Mot alla odds till Afrika.


2012 ser fram emot nya utmaningar…



hemma i sängen
ligger i sängen och bloggar....

Blev förresten utfrågad på dejt av en byggjobbare i huset idag. Han blev besviken när jag sade att jag var gift. Han hade kollat efter mina ringar. Jag är lite dålig att ha dem på mig så han trodde nog att jag var singel. haha.. var lite roligt iaf. En man på facebook tyckte dessutom att det var synd att jag var gift. Jag svarade att "det tycker inte jag". Så roliga människor kan vara ibland :-)



Kommentarer
Postat av: annelie

Du är helt otrolig. Men man ska aldrig lita på läkare. Det är en själv man ska lita på. Säger en läkare att man inte kan, då ska man göra som du, ignorera det ordet "inte", utan bara höra "du kan" :)

2012-04-19 @ 12:07:08
URL: http://eilenna.blogg.se/
Postat av: Lena Nordquist

Precis Annelie!

2012-04-26 @ 22:40:24
URL: http://lenamotallaodds.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback