Zambia

Jag har börjat jobba för att kunna hjälpa till med pengar och hjälpmedel för att starta ett hjälpcenter nere i Zambia. Det underbara folket där satte verkligen sina spår i mig och när jag såg en möjlighet till att samarbeta med människor nere i Sydafrika som åker till Zambia för att hjälpa till så tog jag min chans.


Detta arbete har nyss börjat och jag håller just nu på att se vad som behövs för att kunna samla in pengar och medel. Det är ju ingen idé att skicka ner saker de inte behöver eller vet hur de skall användas, då blir det bara liggandes till ingen nytta iaf. Många frågor måste besvaras: Finns det reservdelar att få tag till där nere för t.ex. rullstolar? Kanske kan det vara lättare att investera i rullstolar som tillverkas närmare då det är lättare med reparationer mm.



Troligtvis kommer det vara dyrt att skicka ner saker också, så det är nog inte alltid mest lönsamt att samla ihop saker. Sedan måste man se till vem det är som kommer att finnas på detta centra. Är det en sjuksköterska och vilken kunskap har hon eller han?


Uppsala kommun trodde att de skulle kunna få fram några stolar och kryckor. Jag får se vilka stolar de är beredda att skänka och gå igenom om det är något som behövs fixas. Stora framhjul och massiva däck ser jag som ett måste i den terräng som är där nere.


Det är som sagt många frågor som måste tas reda på, men jag ser mycket fram emot att detta skall växa fram eftersom. Hoppas ni vill följa med på äventyret :)


Ps. om ni har några tips från egna erfarenheter får ni gärna ge det! Det enda jag har är en god vilja och erfarenheter av vissa hjälpmedel.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback